Phone : 23710519

Fax : (91-11) 23730937, 23730682
E-mail : cvo@csir.res.in

sy won Shelfis omwiam uRwg O

AU MG, 2, TW AN, "ra‘ fawett - 110001
COUNCIL OF SCIENTIFIC & INDUSTRIAL RESEARCH

Anusandhan Bhawan, 2, Rafi Marg, New Delhi - 110001

No 15-1(152)/2017-Vig. feia: 3fFfT, 2018
" duw
From

e Jaadr Aferd
Chief Vigilance Officer

To
Wy & Gt APt gaer=Irensi/ Al & Hewd
The Directors/Heads of all National Labs. /Instts. of CSIR

Subject: Publication of Research Papers -reg

HgIgdl, Hglad/Madam/Sir,

B faftrs FeraR ol gRT R s/ Rearel Qe 707 3 €1 e efuferdl  aRw ST S S e
g au gUER A yeilRh e @ ufadl e gad spiffd @R W1 § | 39 ake @l o
W/ﬁﬁﬂﬁfﬁ%iﬁqwnnﬁﬁaﬁwmm

| want to draw your attention to the rigging of research general/research papers by various newpapers
and forwarding the copies of the news reports pubished in the newpapers for information. Such act on the part
of Scientists/Researchers is a serious scientific misconduct.

WAugEsrR dt yaraeiAREl § eorikd Wit a3fhe ud addiel &3 # drRd

HHEREY/SHAGIRG B 37 RE B! HUAT T WA T Y T 1T qur $(u= fFroh w@rdf & ferg O wiaferd) o1
JUUI gt B 918y |

Therefore, Scientific and technical employees working in CSIR lab./Instt. should refrain themselves from
indulging in this kind of misdemeanor and do not use such tactics for thier personal interest.

Zafere, 3T 3o Sy /aaTIre 3 drdRd gt dHarRal & G W @ |

You, are, therefore bring this to the notice of all staff working in your lab./Instt.

'lﬁfﬁq/Yours faithfully,

T Adbdr AfUSERY
Wu?mﬁ '
1. %ﬁ%wmmsma?ﬁﬁﬁﬁa
2. YgaaafRE(), W3R & sl faa
3. o0 gaRHR, Wugamsem & st ufd
4. fafY o R, WugemsR & Aol Afia

5 Tl P TR/ T & URIRT geidh /g, ifthR]
MEIR YR/ IR & JU-afya/aiy- Iu-ufasfa gfea
HH@G{T%prfﬁHFT sﬂmaﬁmmmmwmm%
8. Al STHIT, TTYIMF AR &b Foft SFIHIT TR
9, Hrafed ufd



is-
nt

Ictout thejy

; 3 pre
uredbv srare ,,J:L.I_dlc_es

Separately, 6,000 kg of contaminatea nsu
- was seized atWalayar in Palakkad dxstnct In

SHYAMLALYADAV
NEW DELHI, JULY18.

AN INVESTIGATION by The Indian Express
(published on Page 1 of this edition) has re-
vealed India to be one of the biggest global
hubs for the “pay-and-publish” business, a

practice in which “predatory journals” that-

often exist only online, publish research with-

out any rigorous checks or expert review, for .

a “fee” ranging from as little as a couple of
thousand rupees to well over a lakh.

Predatory journals

The American librarian Jeffrey Beall first
used the expression “predatory open access
publishing” in 2010, and published a list of
“predatory publishers” on his blog that year.
He subsequently started updating the list fre-
quently, but was forced shut down his blog
in 2017 under threats of lawsuits. Buta major
global debate had been opened. The UGC
website defines predatory journals or preda-
tory publishers as “unscrupulous openaccess
journals or publishers who publish articles
on paymentbut with little or no real peer re-
view. (They) exploit the business model of

‘mdthﬂmpumfv

they ame

B A ay o e

And the 1(och1 based Central Institute of

open-access: publishing that involves charg-
ing publication fees... without following the
editorial and publishing policies and services
associated with legitimate journals”. It isim-
portant to note that not all open access jour-
nals — which anyone canread and download
for free, with authors paying for the publica-
tion of their papers — are ;
“predatory” in nature; sev-
eral reputed journals with
strict peer review policies,
too, follow the model of ac-
cepting “processing charges”
from authors.

" The UGC (Minimum
Qualifications for Appoint- -

" ment of Teachers and Other Academic Staff

in Universities and Colleges and Measures for
the Maintenance of Standards in Higher
Education)Regulations, 2010 award 15 marks
for each.article published in “Refereed
Journals”, and 10 marks for those published in
“Non-refereed but recognised and reputable
journals and periodicals, having ISBN/ISSN

the biggest chances ot roriidin cueasss

numbers”. Each publication in “Conference
proceedings as full papers, etc.” fetches 10
marks. Under the Regulations, the Acadernic
Performance Index (API) score for a paper is

.augmented based on the “impact factor” —a

measure of the frequency with which the av-
erage article in a journal has been cited ina
particular year — of the ref-
ereed journal. The APl provi-
sion was scrapped for college
| teachers last month so they
could focus on teaching
without feeling pressured to
- undertake research, but

continues for universities.
A market for The Indian Express found
. ‘research’ S CIEN CE around 300 publishers from

India publishing more than
6,000 journals and organis-
ing hundreds of conferences
in the country and abroad. The pressure to
pubhsh and to present papers at conferences
in order to collect the marks needed for re-
cruitments/promotions often incentivises
pay-to-publish practices. It is important to
note, however, that only a small share of the

clientele of predatory publishers based in
India are from India. Says Beall, who man-

How }the pay- and-publish busmess works

aged the Auraria L1brary in Denver, US, until

* March this year, predatory publishers are

“giving a bad name to India”.

UGC's response *

" UGC has a Standing Committee on
Notification of Journals, currently headed by
ProfV S.Chauhan. Last year, the UGC published
alistof over 32,000 “approved journals” onits
website, which meant that articles published
inthese journalswould be considered in pro-
motions and recruitments. UGC had earlier
asked universities to recommernid journals for
the list — an exercise that allowed several
poor-quality publications to slip throtigh. As
questions were raised, the UGCslashed 4305
journals from the list, bringing the number of
approved journals down to 25,784. The con-
cern over predatory publishing is; however,
global: the International Committee of
Medlca Journal Editors (ICJME) expressed
concetn in December 2017 over “the growing
number of entities that are advertising them-
selves as'scholarly medical journals' (butare)...
‘fake’, ‘predatory’, or ‘pseudo’ journals (that)
misrepresent their peer-review and publica-
tion processes.. for the sole purpose of mak-
ing money".

“TOM T UE SLALE L w w d1IU 4, UUUTIECTATES UI=

der aquaculture, which produces harvestsin
the monsoon, when trawlers from most
states do not go to sea, and supplies dry up.
[Cerala offidals recalled a case of Vannamei
shrimp, an export variety from Andhra, which
wasso Id atan inflated price of Rs 350 per kg,

A Frmmnmctimntnn far aver



INAGAR)

A\l NAGPUR, PUNE, VADODARA

FROM BIGGEST I

o T.HURSDAY. JULY 19,2018

HYDERABAD T0 ONE AIAN 1N BAREILLY

WWW.\NDIANEXPRESS.COM

Skl

Omics, from this building (left) in Hyderabad, hosts over 700 journals and faces actioninUS;
lrsh_ad Ahm_ad in Richha near Bareilly hosts 13 journals from his one-room home office

Despite UGC blacklist, hundreds of ‘pre
cast shadow on quality

SHYAMLAL YADAY
NEW DELHI,JULY 18

e
IN THE world of academia,
getting published inan interna-

the holy grail, it helps bump up
the CV for hiringand helps inthe
competition for. tenure or
.promotion. 1t takes rigorous
research, an original contribu-
" ‘ion, exhaustive peer or expert
reviews, and dogged persistence.
- But then, there'salsoaneasy
way — pay and publish.
Aninvestigationby The Indian
[Express shows that India has
emerged as one of the biggest
markets for a business in which
over 300 publishers manage
what are called "pred_atoryjour—
nals” that claim to be interna-
S Lunlich papers fora

tional research journal is almost '

listed “charge"” ot “fee” thatranges
from $30-$1,800 per piece.
From a plush office in the
heart of Hyderabad, home to one
of the world's largest such pub-
lishers, to a one-room, one-man,
one-laptop office at Richha in
Bateilly, The Indian Express found
that most of these publications
exist online, claim to have a list
of expertsas editors,and employ
.minimal or no editorial checls

datory joumals" thrive,
of faculty and r»esearch

nationwide

before publication.
Hyderabad—based OMICS is,
in fact, facing legal action by the
Federal Trade Comimission (FIO)
inthe US for fraudulent claims —
a charge the company denies.
“These so-called predatory
journals have brought a bad
name for the country and also
for many of its sincere
researchers,” SC Lakhotia, pro-
fessor emeritus at Banaras
Hindu University, told The Indian
Express.

Ten months ago, Lakhotia
resigned from a committee set
up by the University Grants
Commission (UGC) to assess

publications recommended by [

universities for inclusioninan.
approved list of 32,659 JouArnals
maintained by the national

V-Cs, AIIMS,
't profson
list: ‘Students
sentit, we

don’t know’

SHYAMLAL YADAY
NEW DELHI,JULY18
e e

FROM VICE-CHANCELLORS to
AIIMS directors and IIT profes-
sors, from Pulwama to
Behrampur and Roorkee, the
range and reachof names linked
to articles and conferences 0r-
ganised by publishers of “preda-
tory journals” is staggering.

Most of thern figure in pub-
lications brought out by
Hyderabad—\)ased OMICS and
Turkey-based WASET, which
claim to organise research con-
ferences across the world.

The home page of WASET's
website lists a conference sched-
ule that runs up to the year 20371,

~ withlinks Jeading to titles of pa-

pers to be presented and their
authors. However, a closer ook
reveals a different picture.

For instance, the Jastlisted -
event is. the International
Conference on Psychology,
Amsterdarn, The Netherlands, on
July 14-15. 2026. One of the pa-
-perstobe presented is Qualitative

Analysis of Current Child Gistody -
" CONTINUEDONPAGE




FROM THE FRONT PAGE

13 journals, editorial team of
150, and one room in Bareilly

“THE LIST had many bogus or
dubicus journals,” Lakhotia s3id.
OnMay 2, the UGCressved
4308 journals from the list. say-
ing they were of “dubious na-
ture™. Over the last month, The
Indian Express visited hundreds
of these websites, criss-crossed
the country from Ghaziabad to
Mandsaur and Hyderabad, and
interviewed owners, experts
and “editors”, to find an ecosys-
tem thriving in a grey zone.
One company was behind
over 700 journals, another
brought out 10.One website of-
fered a 96% discount, another
did not list its fee but said it is
“fairly reasonable™. And while
all the owners claimed they
were running legitimate “open
access” operations, the editors
who responded to a question-
. naire said they were yet to edit
asingle artide.
Most of these journals cov-
ered the fields of medicine, en-
and management, the
range diverse: From Journal of
Aging Research and European
Journal of Medicinal Plants to

Journal of Religious Studies,”

Buddhism and Living.

The Indian Express investiga-
tion is part a global project in-
volving 60 reporters led by
German broadcasters NDR and
WDR, and Suddeutsche Zeitung,
with 18 partners, including Le
Monde and The New Yorker.

The - International
Consortium of Investigative
Joumnalists (1C1]) provided the
online platform to share find-
ings on 175,000 publications
published by some of the most
important predatory publish-
ers, including OMICS, I0SR
Journals and Science Domain.
These three were among the
key players that The Indian
Express tracked down - along
with the fee listed on their web-
sites for each article.

OMICS

NO.OF JOURNALS:785
. TORICS: Medicine, Pharmaceuticals, .
Engineering, Technology. s

Managemertt
CHARGE:$149-$1,819

Run by Srinubabu Gedela, a
PhD in Biotechnology from
Andhra University, Hyderabad-
based OMICS is one of the
largest publishers of predatory
;oumzls in India. Court records
in the US, where OMICS is fac-
ing action from the Federal
Trade Commission (FTC) for al-

= need their work to. get pub-

that they never received any
TRANUSCIPTS €0 Feview.” The
M«ﬂﬁcpwssmmdm
experts listed as editors on the
OMICS website — Rajesh
Malhotra, professor of or-
thopaedics, AIIMS-Delhi, and
Ravi Kant, director, AlIMS-
Rishikesh — and both denied
this claim by the publisher. The
company claims to have pub-
lished over 1 million articles.

REACTION:  Srinubabu
Gedela: “(The FTC charge) is
completely wrong... They don't
know the definition of journal.
They don’t know what peer re-
view is. They are illiterates.
Scientists are not illiterates.
They know which.article to
publishinwhich journal.” (Note:
The full interview will be pub-
lished tomorrow,).

AUSTIN
NO.OF JOURNALS: 202
TOPICS: Medicine, Phammacology
CHARGE:$1,800

The group, which has also
published overa dozen e-books,
is run by a Hyderabad-based
couple, Mahendra Reddy Chirra
and Siva Parvathi Chirra. Its
websites show a web of ad-
dresses for various entities —
from New Jersey in the US to
Andheri-Kurla in Mumbai.
Registrar of Company docu-
ments show that Austin
Publishers Pvt Ltd was incorpo-
rated in Hyderabad on February
13, 2014. They show that its
name was changed to Austin
Info Consultancy Pvt Ltd in
August 2015, with Mahendra
Reddy and Siva Parvathi as di-
rectors. The contact details of

editors,and members of theed-

itorial team, are not available on
the Austin websites. The com-
pany claims to have published
over 7,000 articles.
REACTION: ~ Mahendra
Reddy Chirra: “My spouse is
from a medical background_.. In
this globalised world, location
is of no matter. Academicians

lished and we are-serving th
publication needs of all acade-
midans across the world. Major
publishers are outsourdng their
work to India because of the re-
sources available here.”

SCIENCE DOMAIN
NO.OF JOURNALS: 111
TOPICS: Science, Technology,
Medicine

CHARGE: $500

SCIENCE

PARTI

charges $500 per article but of-
fers discounts of up to 96% on
this price. “Kindly contact to ed-
itor.15@sciencedomain.org to
know payment instructions for
bank wire transfer,” it states. The
website claims that four of its
journals are on the UGC list but
The Indian Express found only
one — British Journal of
Economics, Management &
Trade — although its new ver-
sion, Journal of Economics,
Management and Trade, is miss-
ing The company daims to have

. published over 20,000 articles.

REACTION: Dr(Ms) M B
Mondal: “We strongly protest
any attempt to label
Sdencedomain International as
a predatory publisher... (Our)
journals follow the transparent
open peer review model, so the
main citeria of predatory pub-
lishing cannot be applied.”

IAEME
NO.OF JOURNALS: 126
TOPICS: Engineering, Mariagement
CHARGE: $170-$550

The website of [AEME
(International Association of
Engineering and Management
Education) shows thatitis run
by Dr S Balasubramanyan, who
isidentified asa PhD. The web-
site claims that JAEME is “a,
non-profit international asso-
ciation for engineering and
management education”, and
claims that it “takes only 3-5
days foran article publication”.
IAEME claims that seven of its
journals are on the UGClist but
only five are actually listed. In

: separate claims on its websites,

he company saysitchas pub-

lished “5,500 papers™ and
*11,713 articles”.
REACTION: Dr S

Balasubramanyan: “We are not
going to provide any informa-
tion other than what is already
available on our website.”

|IJRDO JOURNALS
NO.OF JOURNALS: 43
SUBJECTS: Endineerina. Medicine.

‘one,

Moneygram, etc —in the names
of atdeastfouratherindivaduals
jdemified as fafar inam, Rais
Ahmed, Aasif Khan and Jabbar
Khan. Akhtar describes himself
as a “B. Tech. in Computer
Science and Engineering in
2014.. currently pursuing the
M.Techin CSE". Two IJRDO jour-
nals were on the UGClist before
being removed on May 2. The

_Indian Express sent emails seek-

ing details to 21 members of the
editorial team of JRDO Journal
of Business Management. Only
identified as Buddhi
Prakash Chauhan, responded to
say that “perhaps, they did not
take my consent”. Asked how
many articles he had edited,
Chauhan said: “None.”
REACTION: Naeem Akhtar:
“We do not pay our editors or
reviewers. They review the
manuscripts voluntarily.
Currently, we are improving our
standards by focusing on quality
research papers. So anyone Gan't
expect to publish their artide by
just paying the publication
charges. However, we do ask for
the publication charges after an
editorial decision is taken.”

IOSRJOURNALS
NO.OF JOURNALS: 24
SUBJECTS: Engineering,
Management, Pharmacy, Applied
Science, Mathematics
CHARGE:$75

Witha list of 24 journals, ios-
rjournals.org, the website of

International Organization of

Scientific Research (IOSR),
states: “Congratulations, Most
of IOSR Journals are approved
by UGC" But The Indian Express
found none of those journals on
the UGC list. Run by Chetan
Sharma, who claims to have

completed his PhD, the website

lists JOSR Journal of Dental and
‘Medical Sciences as “MCI
Approve”. But, when contacted,
arepresentative of the Medical
Coundl of India(Md)said it has
“no role with regard to jour-

nals”. The websites of these -
addresses ‘in *

journals list’
Australia, Qatar, US and Dasna
in Ghaziabad. At the Ghaziabad
address listed on questjour-
nals.org, registered in the name
of Sharma, The Indian Express

met, Sandeep Sharma, who "

identified himself as a builder
and younger brother.of Chetan
Sharma. “Chetan has shifted his
business to Bengaluru,” he said.
The companv claims to have

Management
CHARGE: Not listed, website says.
“fairly reasonable™

Run from a single room in
Bareilly's Richha by Irshad
Ahmad, who identifies himself
asaresearch scholar, Academnic
Research in Science,
Engineering, Art  and
Management (ARSEAM) lists
150 names on its editorial team.
The Indian Express emailed
queries seeking details to all,
and received responses from
two who said they had never
edited an article for ARSEAM.
One of then, Dr Sandeep Kumar
Kesarwani, who is Assistant
ProfessoratIBS Dehradun, said:
“No one has approached me.”
The other, N Ramu of
Annamalai University, said, “The
publisher sought my willing-
ness to become the editor of a
journal. I sent my CV with my
consent | haven't reviewed any
article.”

REACTION: Irshad Ahmad:
“We do not charge for publica-
tion. We charge only for hard
copies of journals. We have dif-
ferent charges for foreign au-
thors.”

IASTEM
NO.OF JOURNALS:10
TOPICS: Science, Technology,
Engineering, Management
CHARGE: $120-$200

Run by Bijoy Kumar Barik,
who is listed as the chairman,
IASTEM (International Academy
of Science, Technology,
Engineering and Management)
is linked to a number of web-
sites with addresses listed in
Bhubaneswar, Kolkata and
Selangor in Malaysia. The Indian
Express tracked at least 20 of
these websites, all of which
were described as “not for
profit™. They include Kolkata-
listed International Institute of
Engineers and Researchers

(HIER), which claims to be the -
“world's fastést growirig'non-* *

profit organization”. theiier.org
also includes a list of over 216
conferences scheduled till 2019,
each with a registration fee of
$150. One organisation,
Institute For Technology and
Research, claimed to have 10
journals onthe UGClistbut The
Indian Express found none.
REACTION: Bijoy Kumar
Barik: “We are working on a

V-Cs, AIIM S, T profs
on list: ‘Students sent it,
we don’t kKnow’

A i P T & j
Ortega and StephenE Berger. But
an attached PDF shows the paper
was published in WASET's
International ~ Journal  of
Psychological and Behavioural
Sciences two years ago.

- When contacted by The Indian
Express, the Indian experts who
were listed either denied any
links to these publications and
conferences or attributed their
presence on the list to “juniors”
whohad sentarticles for publica-
ton. Others said they were not
aware thatthese journals charged
money for publishing articles.

OnJuly 13,aday after he was
contacted by The indian Express,
Rajesh Malhotra, professor of or-
thopaedics at AlIMS-Delhi. filed
a police complaint against
OMICS for naming himasaned-
itor of Journal of Osteoarthritis.
Malhotra is also listed as the co-

* author of three articles on the

publisher's database: “I had no
idea it was a fake journal... The
moment the article was pub-
lished we started getting de-

. mand for money, and I have a

trail of mails that were ex-
changed,” Malhotra told The
Indian-Express.

The OMICS and WASET data-
base includes hundreds of arti-
cles listed against the names of
faculty, researchers and experts
from premier institutions such
as AlIMS, RML Hospital-Delhi,
SGPGI-Lucknow,  JIPMER-
Puducherty, IITs, NITs, JNU, Delhi

University, Aligarh Muslim.

University, Banaras Hindu
University and several other
renowned institutions.

The Indian Express spoke.to
Vice-Chancellors, AIIMS direc-
torsand IIT professors on the list,
and thisis what they had to say:

RAKESHBHATNAGAR
VICE-CHANCELLOR, BHU

W Listed as co-author in
Mycobacterial Diseases, OMICS

“At the time, I was in JNU.1

did not pay for this publication.
“Thé first author of the paper did
part of the work with me, and
put my name as co-author.”

M JAGADESH KUMAR
VICE-CHANCELLOR, JNU
| Listed as co-author in
International ~ Journal  of
Electronics and Commuication
Engineering, WASET

“My student made an oral
nresentatinn on this tonic at the

WASET's home page lists conferences till 2031

UNIVERSITY OF SCIENCE AND
TECHNOLOGY, PULWAMA, J&K
¥ Listed as author in Journal of
Carcinogenesis & Mutagenesis,
oMICS

“The journal at that nmewas
not known to be of a predatory
nature. The work was published
with them after invitation by the
Jjournal's editor without any de-
mand for money. it was only af-
ter publication that their ac-
counts officer demanded
article-processing  charges,
which we refused to pay.”

KRSRAO
VICE-CHANCELLOR, MIZORAM
UNIVERSITY
M Listed as co-author in Journal
of Marine Science: Research &
Development, OMICS

*That was published in 2011
Itwas areview on invitation, not

a research article and not with-

our findings, and we did not pay
for publication. We never pro-
mote the ‘pay and publish’ pol-
icy. The article was published in
the first issue and first volume
with other renowned sdentists.
In my view, it is too early to un-
derstand the missionand vision
of any newly inaugurated jour-
nal in its firstissue.”

AMARENDRA
NARAYAN MISRA
VICE-CHANCELLOR, KHALLIKOTE
CLUSTERUNIVERSITY,
BERHAMPUR, ODISHA
W Listed as co-author in Journal
of Proteomics & Bioinformatics,
OMICS

“It was in 2010 that we pub-
lished thisarticle, when the jour-
nal had published two issues.
They had a brilliant editorial
team and it was not a predatory
journal at the time, as per our
knowledee We did not nav anv

all your efforts. So this is just an
odd slip. You regret it always later
as good research work goes in
vain, withoutany recognition.”

SARMAN SINGH
DIRECTOR, AlIMS-BHOPAL
E Listed as co-author in
2 20 and]
of Vaccines & Vacdnation, OMICS
“OMICs s a predatory organi-
sation, but this was realised na-
tionally and intemnationally only
about two years ago. Before that,
many of the conferences and jour-
nalswere managed by Indiandoc-
tors who started requesting sen-
ior professors of reputed institutes
to help them and submit artides
orabstracts. Asemotional Indians,
some of us submitted a few arti-
cles and abstracts. However, |
wanttomakeit dear that none of
the two papers were published for
any fee paid by me or AIIMS or
anybody else on my behalf.”

PROF A KANNAN
IMT-MADRAS
 Listed as co-author of three ar-
ticles in International Journal of
Chemical and Molecular
Engineering, WASET

“Usually, our MS students are
permitted to attend an interna-
tional conference and writeapa-
per for presentation. After this
presentation, their work was
published in the WASET journal.
Idonbtise these papets inmy list
of referred publications, neither
does my institute give any recog-
nition for such publications.”

PROFVINOD KATIYAR

IIT-ROORKEE

& Listed as co-author in

International Journal of Physicaland

Mathematical Sciences, WASET
“My student presented her

recearch wark at the 17th



) FRIDAY, JULY 20, 2018

WWW.INDIANEXPRESS.COM

UR., PUNE, VADODARA

~

]OURNALISM OF COURAGE

£ ESSELEES /

ition charge

BUSINESS AS USUAL[%

By UNNY
1he ber l;on

1ly 2008, exactly ten years
then Prime Minister
imohan Singh had sought'a
-vote after the withdrawal of

10 vears: Hy@@mmﬁ is
hub of pay & publish

SHYAMLALYADAV
HYDERABAD, JULY 19

FROM THE first journal brought

out by OMICS ten years ago toan ‘

estimated 1,500 publications to-
day, Hyderabad has emerged as
the Indian hub of predatory jour-
nals that publish research arti-
cles on a range of subjects from
medicine to management for a
fee, an investigation by The
Indian Express has revealed.

Most of these journals exist
online and are operated by com-
panies based across the city, in-
cluding the posh Banjara Hills,
but flauntaddresses from abroad
on their websites, mostly in the
US and UK. :

P Ashvin
Kumar runs
Avens

and Open
Science

FFAKE
SCIENCE

PART TX

erators with over 700 journals.

- Face behind

biggest of all:
‘40 countries,
mﬂh@n amcies

SHYAMLALYADAV
HYDERABAD, JULY 19

“We have published nearly a mil-
lion articles, including those from
conference proceedings. This year,
we are organising more than
2,000 conferences, 500 sympo-
siums and 500 workshops in 40
countries.”

INSIDE AN imposing glass-cased
building in Hyderabad's
Gachibowli, the 36-year-old face
behind more than 780 research
journals and companies operat-
ing in 40 countries, has confi-
dence written all over it.
But behind all the plans,
Srinubabu Gedela is at the cen-
tre of a storm that's threatening
his business empire. Gedelais the
CEO of OMICS, labelled as one of
the largest “predatory publish-
ers” of research articles on topics
in medicine, pharmaceuticals,
engineering, technology
CONTINUEDONPAGEZ2 -~
T

support to his government.
_CONTINUEDONPAGE2

“AnacademicinIndia can get
credit for publishing inan ‘inter-
national' journal in the UK or the
US, when in fact it is typically a
small operation run out of a
house in the West," Jeffrey Beall,

" the Denver-based former librar-
ian who coined the term “preda-
tory publishing”, told The Indian
Express.

Beall was among the first to
raise the red flag against such
publishers in a widely read blog
eight years ago. And among the
scores of Hyderabad-based pub-
lishers flagged by Beall is OMICS,
which is among the biggest op-

The Indian Express tracked
down many others, including
Avens Publishing Group and
Open Science Publications run
by 32-year-old P Ashvin Iumar,
who said that he had completed
an MTech in Biotechnology and
worled with OMICS earlier.

Kuinar, who operates from
a small office in the Manikonda
area, said that Avens has an
office in US and that over 70 per
centof articles published on its
journals “come from abroad".
“Our journals have published
more than 1,000 articles,

CONTINUEDON PAGE 2

PARLIAMENT
EG

Seer’s death after suspected food
poisoning spar ks row in Karnataka

. e |

of the eight mathas or the Ashta




MYy

b sem [nqeza

HUsau0y

:J(-” Jtlﬁno[”

Sabha which, at the end of the

12-hour  discussion, was
defeated 126-325 votes.

This was the closest he came
to point at violence against
minorities and Dalits, cow vigi-
lantism and mob lynching —
inadents over which his party has
come down heavily against the
ruling BJP over the last four years.

In contrast, the Prime
Minister, sensing that the
Opposition was not keen to proj-
ecta prime ministerial candidate

CONTINUEDONPAGE2 -

somdthe__ Paris, the French foreign 1.1

: s
& -nich founditseli dizzgea

—

T —

NEW DizLHI, JULY 20

IN A point-by-point rebuttal to
allegations levelled against him
by Congress president Rahul
Gandhi, Prime Minister Narendra
Modi called the Nehru-Gandhi
family “thekedar” (contractor)
and “saudagar(trader), and said
the no-confidence motion

against his government by

“some people" was only to

spread instability in the country

through “negative politics”.
Replying to the debate in Lok

SC Collegium reiterates
Justice Joseph’s name,
recommends 2 others

ANANTHAKRISHNANG &
SUSHANT SINGH
NEW DELHI, JULY 20

DESPITE THE Centre's reserva-
tions, the Supreme Court Colle-

. gium has “reiterated" its decision

to recommend Uttarakhand
Chief Justice K M Joseph as an
apex courtjudge. The Collegium
alsosaid thatit had found “noth-
ing adverse regarding” his
“suitability” in two letters sent
by Law Minister Ravi Shankar
Prasad asking the Collegium to
reconsider its decision.

Uttarakhand
Chief justice
KM Joseph

Collegium, on due consideration
of all the aspects mentioned in
the aforesaid two letters, resolves
toreiterate the afore-mentioned
recommendation, especially
since nothing adverse regarding
suitability of Mr Justice K M
Joseph has been pointed out in

The Collegiummetorijuly 16 the aforesaid letters.".
. and said in its resolution: “The CONTINUED ONPAGE 2
‘"  —— 'ANEXPRESS INVESTIGATION ——

74

Behind locked doors, /~

Mandsaur is

research paper shops

SHYAMLAL YADAV
MANDSAUR (MP), JULY 20

" IT'S KNOWN as a hotspot of

opium farming and ground zero

~of a violent protest by farmers

that led to police firing and five
deaths last year. '

Today, Mandsaur on Madhya
Pradesh’s border with Rajasthan
is quietly gaining a new reputa-

- tion in an unlikely field — the

world of - pay-and-publish
research journals.

Unlike Hyderabad, which is
home to heavyweight “predatory
publishers”, such as 750-journal
OMICS, an investigation by The
Indian Express has revéaled that
the Mandsaur business revolves

home to

SCIENCE

PART II

around over 100 journals cover-
ing science to management, a
few names and many locked
houses.

‘CONTINUED ONPAGE 2

RELATED REFORT
- PAGE 10

VIR s g
states to protec
information provt

sy

ttl;en\a551f1cd
ided by the

CCONTIMUED OMPAGES

£33
HIronwm—_—0

‘Negative politics by som—

Sabha Friday, Modi tooka's
at the Congress and
CONTINUEDON P/

2\

LUCKNOW
84608022022




O mm T Mm

- =

= 2

WWW.INDIANEXPRESS.COM
THEINDIAN EXPRESS, FRIDAY,JULY 20,2018

7 FROMTHEFRONTPAGE —_ — W

Face behind biggest of all:
‘40 countries, million articles’

and management for charges ranging
from $149 to $1,819. .

On May 1, the US Federal Trade
Commission (FTC) filed a motion in the
District Court of Nevada, seeking “prelim-
inary injunction and.other equitable re-
lief" against OMICS, Italleged that most of
the claims found on websites of OMICS
journals— on peer reviews, list of editors,
accessto credible databases — are “phony”,

‘On July 13, Rajesh Malhotra, professor
oforthopaedics at AIIMS-Delhi, filed a po-

lice complaint against OMICS for allegedly

falsely naming him as an editor of one of its
journals,

Gedela, however, is unfazed. Speaking
toThe Indian Express, he described the FTC
as “illiterates”, He claimed that al] the
charges against OMICS are “completely
wrong"(read.the full interview at www.in-
dianexpress.com).

But The Indian Express spoke to ex-
perts who have been tracking OMICS over
the years and found that they were far
from impressed by such claims.

Asked toidentify the biggest predatory
publisherinIndia, S C Lakhotia, professor
emeritus at Banaras Hindu University
(BHU), told The Indian Express: "I under-
stand that the OMICS group is based in
India and most of its journals would qual-
ify tobeinthat category.” (Read the full in-
terview at www.indianexpress.com)

Untillastyear, Lakhotia was a member
ofaUGC comrnittee formed to assess such
journals, :

_ Jeffrey Beall, a former librarian at the

- University of Colorado in Denver who
coingd the term "predatory publishing”
five years ago, was more direct.

“The worst case is OMICS International
based in Hyderabad. It publishes hundreds
of low-quality, open-access journals... It

" uses deceptive practices and does notcarry
Out a proper peer review, publishing sci-
entific papers without proper quality con-
trol. Ithas hurt many academics through-
out the world, giving a bad name to India "
Beall told The Indian Express (read the full
interview at www.indianexpress.com ).

. Gedela claimed that Beall has a bias,
“Because of open access Jjournals, their jobs
are at stake," he said, referring to librari-
ans. He claimed that his company had sent
a notice seeking $1 billion in damages to
Beall but did not pursue it because “he is
not capable of paying the damages".

.However, a number of experts in India

told The Indian Express that their names

. werewrongly used by OMICS. Besides, The
Indian Express found, at least 177 OMICS

Journals did not list their ISSN, the stan-
dardised international ID code.

Sanjeev Mishra, Director, AIIMS-

Jodhpur,islisted in the “proceedings” of at
least two OMICS conferences - September

15-17,2014, in Lucknow and October 20- '

e R Vo S T P

—
‘USFTCARE ILLITERATES, SCIENTISTS ARENOT

OMICS chief Srinubabu Gedela responds to key charges levelled by the US
Federal Trade Commission (FTC) against his company:

FIC: Academics who agreed to serve websites.

on OMICS editorial boards stated GEDELA: Every journal has 50-60
thatthey never received any editorial board members. Some of
manuscripts.to review. the members are active and some
GEDELA: Peer review is taken care not that much. The number of active
of by editorial boards of the - members, which FTCassessed, is
respective journals. Every journal -around 15,000... For every journal,
has 40-50 editorial board members.  we divide 10 members for one

If they accept the articles, we will subject, 10 for another, like that. If
publish them. But we do g ‘ : the journalis publishing an
not have any control over articlerelated to a '
editorial policies. The particular subject, that
editor is the main means the remzining 40
stakeholder. The authors members may not be

~ have equal responsibility. active.

FIC: Several listed editors . FIC: OMICS induced

indicated that they had - authors to write for paid
never agreed to be affiliated - Srinubabu Jjournals, with charges
. with OMICS. - Gedelaowns  ranging from $149 to
GEDELA: Thatis OMICS. Express ~ $1,819.
completely wrong. —  GEDELA:TheFICdon't
Normally, the FTC takes ‘ Iknow the definition of
around six months for each journal. Théy don’t know
case. Against us, they have taken " whatpeer review is. They are
three years but not proved a single illiterates. Scientists are riot
" thing. We have filed our response. illiterates. They know which article
We have also filed a suit against to publish in which journal. If, after
them for $3.11 billion in working for ayear on their
' compensation due to loss. research, they publishin a journal,
3 ) they know better than the
FTC: OMICS has submitted only illiterates at FTC,
14,598 unique individuals as
purported editors and reviewers, L (Fullinterview at
and not 50,000 as claimed on its www.indianexpress.com)
]
rate. It was possibly lifted from the cover "Our articles from India are very few,
of one of my earlier books.” less than 0,01 percent... 99.99 percent of

Gedela completed his B. Pharmand  articles are from outside. So we are not
M.Tech (Biotechnology) from Andhra  concerned aboutIndia, indexing, UGC, etc,
University and post-doctoral degree from  Thisis all nonsense. Our services are all ex-
Stanford University in the US, Hailingfrom  portand there is no business from India,”
Allanavillagein Andhra's Srikakulamdis- 'he said.

trict, he established his first company Gedela said that he formed entities
OMICS Group Inc in Nevada in 2007,  over the last two years in the UK and
started his first journal Journal of Singapore, including Meetings
Proteomics & Bioinformatics in 2008, and International, Allied Academics Ltd,
returned to'India in 2009, Euroscion Ltd, Pulsus Group Ltd. Heis also

The Indian version was founded'as  linked to two Delaware-based companies,
OMICS Online Publishing Pvt Ltd in iMedPub LLC and Conference Series LLC,
Hyderabad. In 2015, the company’s name Gedelahasinformed the Nevada court
was changed to OMICS International PvtLtd.  that OMICS Group, iMedPub, Conference

Registrar of Companies (RoC)records  Series, Allied Academies, Pulsus, Trade Sdi,
show that Gedela is linked today to a web SciTechnol and EuroSciCon are sub-
of subsidiaries and entities, such as OMICS sidiaries of OMICS International.

Entertainment Pvt Ltd; Versant Online The FTC estimates that between |
‘Solutions and Srinu Sci Technol BioSoftPvt  August 25,2011 and July 31, 2017, OMICS
Ltd. earned “gross revenues, in the form of

Records  show that OMICS mnihlicatinn and canfreme s -t .



AavLLUpUUICG UL pay ity uic ucuudgca .
However,anumber of experts in India
told The Indian Express that their names
. werewrongly used by OMICS, Besides, The
- Indian Express found, at least 177 OMICS
Jjournals did not list their ISSN, the stan-
dardised international ID code.

Sanjeev Mishra, Director, AIIMS- -

Jodhpur, islisted in the “proceedings” of at
least two OMICS conferences - September

15-17, 2014, in Lucknow and October 20-

21,2014, in the US. Mishra told The Indian
Express that he "never attended"” them.

" Sarman Singh, Director, AIIMS-Bhopal,
is listed in two OMICS conferences.
“Neither me nor any of my students at-
tended these conferences,” Singh said.

Rakesh Bhatnagar, Vice-Chancellor, BHU,
said he “did notattend" the four OMICS con-
ferences where his name was listed.

Malhotra, from AIIMS-Delhi, who is
listed as an editor of OMICS's Journal of
Osteoarthritis, said: “ am neither on the
rolls of OMICS nor am I the editor of any of

- those journals:1didn't even know that they
were using my naime on their website. In
fact, my affiliation on the site is not accu-

Pay & publish

and we do not pay editors and reviewers.
We are publishing 46 journals now and all
of them are regular, We have ISSN for 44
of them," he said, referring to the standard-
ised international ID code.

Asked about the editorial strength of
Avens journals, Kumar said, "In all, we have
nearly 1,500 members on our editorial
boards. I have put their names only after
‘getting their approvals and receiving their
biodata and photographs.”

" Kumar said he launched his second
company, Open Science Publications, re-
cently with 17 journals. Asked whether he

_ had tried to get his journals listed by the
University Grants Commission (UGC), he
claimed: “Initially, I contacted them but
they never responded.”

Another publisher, Bio Accent, runs 47
journals, and lists a US address on its web-
site. However, the website itself is regis-

" tered in the name of Ravi Shankar
Kuppalla of Pravathi Nagarin Hyderabad.
Similarly, CRESCO Publications, which

claims to run 116 journals, has provideda -

Check fake news

Ifthey remain mute spectators they are li-
able to be treated as abettors and there-
after face consequent legal action,” the
Centre said in a statement,

“Reports in the media resonate the
general sentiment that there is much more
that needs to be done by WhatsApp. There
is a need for bringing in traceability and
accountability when a provocativeinflam-
matory message is detected and arequest
is made by law enforcement agencies.”

Ane-mail query sentto WhatsApp did
" not elicit any response.

The Centre said that the problems have
" not been adequately addressed by
WhatsApp. "It has been conveyed to them
in unmistakable terms that it is a very se-
rious issue which deserves a more sensi-

Lne inaian version was founded as
OMICS Online Publishing Pv! Ltd in
Hyderabad. In 2015, the company's name
was changed to OMICS International Pvt Ltd.

Registrar of Companies (RoC) records
show that Gedela is linked today to a web
of subsidiaries and entities, suchas OMICS

Entertamment Pvt Ltd, Versant Online
Solutions and Srinu Sci Technol BioSoft Pvt
Ltd.

Records show that OMICS
Entertainment took a loan of Rs 5 .crore
from Punjab National Bankir. Marc1 2016;
Versant showed a netloss of Rs 4.68 crore
in 2015-16 after taxes; and, Srinu Sci

Technol BioSoft's turnover in 2015-16 was

Rs 16.89 lakh.

ButGedela claimed that when it came
to OMICS, “our revenue from India is al-
mostzero”. “Europe has40 per cent of our
business, US has 7-8 per cent, China has
nine. India is not our market. Out of 3,000
conferences we are conducting this year,
notasingle one is in India,” he said.

This is why, he said, his companies have
nothing to do with education regulatory
authorities in India, such as UGC.

US address on its website, which is regis-
tered in'the name of Ramchandra Reddy
of Guntur.

There are hundreds more with dual
identities — Clerisy's website is registered
inthe name of “Mr Ashok, Hightech City”
and Hendun Research Access has its web-
site registered in Mossapet.

. And most of these websites have little
or no details of their editorial staff.

“Cenetri Publishing Group is highly
conscious about the word it believes, the
word itsays, the word it publishes. We en-
sure to have highly professional, real-time
researchers as our expert team and a per-
fectlist of researchers as authors,” claimed
one website, with addresses in Sydney and
Hyderabad. However, pages linked to the
‘Editorial Board' icon on at least three of
their websites were blank.

Openventio, with a US office, publishes
40 journals from Hyderabad, with an “ar-
ticle processing charge" ranging from $127
t0 $1,027 depending on the article's length
and author's country. Scientific Open
Accessjoumals runs 24 journals, with an

“article processing charge” of $500 for 20
of them.

tive response,” the Centre noted.
Following the lynching of five men in
Dhule in Maharashtra under similar cir-
cumstances, on]uly 3, the IT Ministry had
written to WhatsApp asking the company
to take immediate steps to tackle the mis-

“use of their platform “wherein inflamma-

tory messages were circulated that led to
unfortunate incidents”. On the same day,
WhatsApp responded and highlighted
their initiative to mark forwarded mes-
sages and to step up efforts to detectfake
news.

"Subsequently,an unfortunate incident
has occurred in Bidar where a 32-year old
software engineer Mohammed Azam was
killed and this was preceded by viral cir-
culation of rumours on WhatsApp about
child lifters,” the Ministry said.

The Ministry also said that it was re-
gretted that the “enormity of the challenge

linked to two Delaware-based companies,
iMedPub LLC and Conference Series LLC.
Gedela hasinformed the Nevada court
that OMICS Group, iMedPub, Conference
Series, Allied Academies, Pulsus, Trade Sci,
SciTechnol and EuroSciCon are sub-
sidiaries of OMICS International.

The FTC estimates that between
August 25, 2011 and July 31, 2017, OMICS
earned “gross revenues, in the forrn of
publication and conference registration
fees from consumers, of at least approxi-
mately $50,740,100.05..."

One of the charges levelled by FIC is
that OMICS falsely claimed that “their pub-
lications are included in NIH's indexing
databases" and used the logo “to advertise
their journals”. The trade commission was
referring to PubMed Central (PMC), a free
full-textarchive of biomedical and life sci-
ences journal literature at the US National
Institutes of Health's National Library of
Medicine.

. Gedela confirmed that some OMICS
journals weré removed from PubMed in
2013. "It was also because of Jeffrey Beall's

" blog,” he said.

The addresses of such publishers criss-
cross the city's map, The Indian Express
found.

Among them are Annex Publishers
with 83 journals from Begumpet,
Excelytics with seven from Nehru Nagar,
Meghana Publications with 10 from

‘Banjara Hills and Scientific Future Group

with four from Madhopur.

Then, there’s Cafet Innova, a “non-
profit organization", which claims to run
four journals from Hyderabad. “We are
into service to encourage young people,”
said one of its “founder members”, Raju
Adela.

The Indian Express investigation is part
aglobal projectinvolving 60 reporters led
by German broadcasters NDR and WDR,
and Suddeutsche Zeitung, with 18 part-
ners, including Le Monde and The New
Yorker. The International Consortium of
Investigative Journalists (IClJ) provided the
online platform to share findings on
175,000 publications. )

TORMORROW: WHAT LIES
BEHIND THE LOCKED
HOMES IN MANDSAUR?

and the rampant abuse happening in the
country leading to the repeated commis-
sioning of crimes pursuant to rampant cir-
culation of irresponsible messagesin Jarge
volumes on their platform have not been
addressed adequately by Whatsapp".

WhatsApp has announced measures
to counter the spread of rumours and un-
verified information, including letting
only group administrators decide which
members can post and labelling for-
warded messages to distinguish be-
tween the messages that have been for-
warded from the ones that have been
created by the sender.

Apart from the messaging app, Twitter,
too last week announced it was expand-
ingitseffortto fightabuse and spam oniits
platform by removing the accounts that
have been locled on account of suspicious
behaviour.

New Delhi |




SHYAMLAL YADAV.
NEW DELHI,JULY 20 -

A US-BASED NRI hailing from

Betul in Madhya Pradesh claims
that he can cure all diseases by
transmitting energy. A nursing
hotne owner from Farrukhabad
in Uttar Pradesh touts his
“University of God” as a counter
to sdentists who have won the
~ Nobel.
at Nothingillustrates better the
. danger posed to genuine re-
S searchers by the pay-and-pub-
. lish model of predatory journals
3 than their publication of articles
U’ that propagate dubious claims
s with hardly any editorial review
I oroversight.
¢ “Many open-access publish-
ers publish fake, junk, and
pseudo-science. They only want
to make easy money, so they
don't reject fake research.
Instead, they just publish it and
send an invoice to the authors,”
Jeffrey Beall, the Denver-based
* former librarian who coined the
term “predatory publishing”
eight years ago; told The Indian
Express. .
Based in Nevada, Mahendra
. Kurnar Trivedi, 55, has authored

1ae, B2

. and co-authored over 150 arti-*

#FAKE
SCIENCE
PART III

cles in journals of Science
Publishing Group and over 100
in those of Hyderabad-based
OMICS —both have been tagged
as “predatory publishers”. -
Trivedi’s website claims: “In
1995, Mr Trivedi discovered that
he had the unique ability to har-
ness the energy from the uni-
verse and transmit it to any-
where on the globe, infusing it

intoliving organismsand nonliv-

ing materials to optimize their
potential This unique phenome-
non resulting from Mr Trivedi's
biofield energy transmissions be-
came internationally known as
the Trivedi Effect.”

The Indian Express accessed
over 90 articles published by
Trivedi and found similar dlaims
in all. He'also claims to have de-
veloped “Trivedi Water”, which
is listed on Amazon but is “cur-
rently unavailable™

' : WWW.INDIANEXPRESS.COM
THEINDIAN EXPRESS, SATURDAY, JULY 21,2018

According to his website,
Trivedi offers the “Biofield treat-
ment” for groups and individu-
als in the US, with charges rang-
ing $200 to $2,000. The Indian
Express, however, found a num-
ber of holes in the collaborations
that Trivedi claimed to have with

anumber of institutions.
His website claims: “The
National Center of

Complementary and Integrative
Health (NCCIH) has recognized
and accepted Biofield Energy
Healingasa complementary and
alternative medicine (CAM)
healthcare approachin addition
to other therapies, medicines and
practices.”

The NCCIH is part of .the
National Institutes of Health
(NIH) under the US Department
of Health and Human Services.
When contacted by The Indian
Express,an NCCIH spokespefson
responded: “NCCIH does noten;
dorse, ‘recognize, or ‘accept,’ any
spedificcornplernentary, integra-
tive, or alternative treatment ap-
proach.” ' 2

- Dismissing another claim
from Trivedi, an [IT-Bombay
spokesperson clarified that it
does “not endorse any of his
claims”.

‘Records accessed by The

(2 TRIVED! EFFECT

The website of Trivedi Effect

Indian Express from courts in
Pennsylvania show at least two
rulings that went against

Trivedi’s favour since 2014. Both -

were defamation suits filed by
Trivedi againstabloggerand are-
searcher for claiming thathe was
“scamming people” and “abus-
ing women” — Trivedi claimed
he was not a public figure.
‘When contacted by The
Indian Express, Trivedi wrotein
an emailed response: “Our ‘en-
ergy treatment is highly reputed
throughout the world as mirac-
ulous and impossible to deny sci-
entifically... Between 1995 and
2008, I dedicated 100% of my
time to blessing as many people
as possible in India without
charging any money. There have
never been any allegations from
anyone related to cheating, fraud
or sexual harassment. No police
complaints have ever been filed.

No government or police in-

quiries were opened due to these

lind of allegations.”
Thousands of kilometres to

the east of Nevada, Vijay Mohan -

Das has challenged Nobel-win-
ning physidists in a series of arti-
cles published in “predatory”
journals run by companies such
as Ghaziabad-based IOSR
Journals. ’

In one of his articles pub-
lished in IOSR Journal of
Pharmacy and Biological
Sciences in May-June 2014, the
62-year-old owner of Das
Nursing Home writes: “Believing
all clinical stages are highrisk
group, participatory science ad-
vocates prayer as an adjuvant
therapy to conquer cancer in all
stages of the cancer.”

Das, a Master of Surgery from
MLB Medical College in Jhansi,
did not respond to a query from

The Indian Express on whether
he applies his theory athis nurs-
ing home. He said he ruris a
“charitable” institution and
charges consultancy fee in OPD
of Rs 200 and Rs 500 for emer-
gency cases. :

. Asked why most of his arti-
clesare published in “predatory”
journals, Das said: "1 submitted
my article toareputed journal of
physics but they said it is not
physics. Thereisno God inthe Big
Bang theory. In my theory, there
is God.” . ;

* Asked about his “University
of God”, he said: “Iregistereditas
asociety nany years ago. Itisun-
like other universities, itis foron- -
line classes about my theory.”

In one of a series of articles
published by Das in the
November-Decemnber 2016 issue
of IOSR Journal of Research & .
Method in Education, he writes:
“Nobel . Prize Physics 1930
(Raman Effect) and Nobel Prize
1902 (Zeeman’s Effect) and
Nobel Prize 2019 (Stark Effect)
are explained by wrong mathe-
matical thecries.”

He was referring to C V
Raman, Pieter Zeeman from the
Netherlands and Johannes Stark
from Germany. Stark won the
Nobelin 1919, not 2019.

P

4



	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9

